Zcreenz producerar podcast åt Ecophon
Saint-Gobain Ecophon utvecklar, tillverkar och marknadsför akustiksystem som bidrar till en bra arbetsmiljö och till människors välbefinnande och prestationsförmåga. Deras löfte »A sound effect on people« genomsyrar allt de gör.
De har verksamhet i 14 länder och representanter i ytterligare 30 länder världen över och har cirka 800 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Hyllinge utanför Helsingborg. Ecophon ingår i Saint-Gobain koncernen.
Zcreenz hjälper Ecophon att producera deras podcast Ljudpodden. Du hittar Ljudpodden där du hittar andra poddar, Apple podcast, Spotify och Acast.
Vad är en podcast?
En podcast är ett ljudbaserat digitalt program som du kan lyssna på när du vill. Podcast används i princip uteslutande om program som dessutom är återkommande, med t.ex. ett avsnitt i veckan. Det är frestande att använda definitionen “digital radio”, men bortsett från att det enbart är ljud i både en podcast och en radiosändning har de inte jättemånga likheter. Radio sänds i en tablå av program som startar och slutar på ett visst klockslag. Avsnitten i en podcast, däremot, publiceras och skickas ut digital till alla prenumeranter som kan lyssna på avsnitten när de vill.
Prenumeranterna är centrala för konceptet podcast, särskilt på Apples tjänst Apple Podcast (iTunes) som är allra störst inom podcast-distribution. När utgivaren av en podcast publicerar ett nytt avsnitt dyker det automatiskt upp i motsvarande app i prenumeranternas smartphones. Icke-prenumeranter kan givetvis också lyssna på din podcast men måste då t.ex. få den delad till sig eller leta upp källan själv. Det smarta med prenumerationssystemet är att jag kan ta upp min telefon när jag ska kliva in på gymmet, se vilka av mina favoritpodcaster som har släppt nya avsnitt och sen börja lyssna direkt.
Podcasten som format föddes 2003 hos Apple, året därpå började det få spridning (främst i USA) och i juni 2005 lade Apple till podcast-funktionalitet i Itunes. Först 2006 kom lyssnandet i Sverige igång på allvar. Formatet fick då först fäste i specifika fält som t.ex. tekniksfären och dator- och tv-spelsbranschen. På bred front i Sverige slog inte podcasten igenom förrän framåt 2009/2010.
https://podcasts.apple.com/se/podcast/ljudpodden/id1517585001
https://play.acast.com/s/ljudpodden